RoTi MarbLe

Wow..lamer giler xupdate blog..lg2 after 2 laptop kne curi...ni br nak jinak2 m'updatekan citer..huhu...hrni nak citer wat kueh Roti Marbe...idea from my adik Enoi....Masa yg asben g kursus di Kuantan Eoilah yg menemaniku, eah n aqeef.. tq enoi..ms duk dirumahku enoi wat roti marbe...tgk2 eah suke sgt makan.. so aku nak trylah buat...



projek puding roti marble ...hihiii...:))







bahan2nya:
4 keping roti
1 biji telur
1/2 cwn susu pekat
170 ml susu cair(saya guna 200 ml)
8 gm serbuk agr2(saya guna 10 gm)
1/2 cwn gula
2 sudu bsr butter/majerin(cairkan)
3 1/2 cwn air(saya guna 800 ml air)
2 sudu bsr serbok koko(boleh juga guna choc emulco)


cara2nya:
1.didihkan 3 cwn air,serbuk agr2 dan gula kedlm periuk.
2.blend roti,telur,susu pekat,susu cair dan 1/2 cwn lebihan air td..kemudian masukkan dlm periuk agr2 yg sudah mendidih td.
3.masukkan butter/majerin dan kacau rata sampai mendidih...matikan api.
4.bahagi kpd 2 bhg..satu adunan biarkan warna asal dan satu adunan masukkan serbuk koko@coklat emulco.
(saya bubuh pewarna pink n coklat)
5.tuang kedlm loyang secara berselang seli..sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lg adunan coklat..ulang hingga habis.ketika melapis atau memarblekn hendaklah dgn CEPAT sbb puding mudah membeku.
6.sesudah siap bolehlah disimpan didlm peti sejuk sekurang2nya sejam..Enak dimakan ketika sejuk.

SeLaMaT MenCuBe
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...