BSP

BSP oh BSP

Lama dah sbnrnya aku nak bercerita tentang perkara ini...ini br berkesempatan sedikit..

Lepas buat ujian MGTT kat klinik Fuziah, Kota Warisan...pastu aku wat checkup kat klinik pakar Annur Bangi. After scan, dr kamsiah cakap kena wat ujian BSP iaitu amik darah 4 kali sebab result amat tinggi,lepas minum air glukos mendadak naik 8.0….huhu(entah apa yg dimakan bacaan gula naik begitu tinggi..…itu pengalaman berharga namanya!!! Kalau normal bacaan bawah 6.0


Chek punya chek BSP adalah singkatan dari BLOOD SUGAR PROFILE yang biasanya akan dilalui oleh GDM(ibu hamil disyaki mengidap Diabetes Melitus@Kencing Manis )biasanya setelah menjalani ujian MGTT dan perlu buat BSP bila result melebihi 6.0 .

Proses mengambil setitis drh dari hujung jari menggunakan glucometer utk bacaan kandungan gula dalam darah dilakukan 4x untuk setiap jam bermula dikira masih berpuasa…jam 8am & 12pm (dah boleh start mkn skit2) pastu 6 ptg diakhiri 10 malam (ini masa mungkin utk klinik swasta kalau klinik kerajaan masanya lain sedikit tp lbh kurg jar).

Walau agak rasa menakutkan bila kena datang lagik ke klinik berulang kali dr pagi hingga malam hari tapi demi kepentingan kesihatan baby juga ibu…kena gagahkan diri …n nasib baik hubby sudi menemaniku ke klinik dr kul 8pg hga 10mlm...ikutkan memg xsanggup.……sebanyak 3 kali aku wat ujian BSP nie setelah bacaan aku sbyk 3x nie ok n terus dr kamsiah kate " dah xperlu wat BSP "..korg tau perasaan aku setiap kali nak tau result setiap kali kene cucuk...uish takut, bdebar...n mcm2 agi..yelah mana x nyer takutlah kalau bacaan lebih dr 6...dalam 4x cucuk tu if bacaan yg xnormal hanya sekali ia adalah ok n xperlu insulin...if bacaan sbyk 2 or 3 yg lbh dr 6 itu perlu insulin...Alhamdulillah sebanyak 3x kali aku wt BSP hanya 1 bacaan jerk yg gagal dlm setiap sessi tuh...Di bwh ni salah satu sesi BSP yg aku wat kat klinik Az-zahrah...

Sepanjang aku kene wat ujian nie ape yg aku mkn hanya suku shj nasi dlm sepinggan, air putih sokmo , buah2an n biskut oat..semua makanan manis termasuk air, kuih, mknn lain aku xmakan...terpaksa tahan n telan jerk makanan yg kurg gula..sehinggakan aku terpaksa li beras taj mahal yg kurg karbohidrat...uish MEMANG MENYEKSAKAN ..memg menderita sgt pesakit2 kencing manis di luar sana...aku amat simpati...aku siap wat research tentg penyakit ini, cara atasi n apa makanan yg boleh aku makan...aku amalkan memakan epal ejau dlm 2biji sehari, minum air putih byk2 n minum air limau kasturi/nipis. Keje aku dok li buah ajer terutamanya buah epal ejau, lai n buah naga merah.....walaupn aku xsuke mkn epal ejau ni krn masam tp tpaksa jua aku telan...n sekali tuh aku tpaksa makan sayur peria..Ya Rabbi pahit tul...sekali tu jerk aku mkn...aku wt msk peria gorg ms tuh...memg pahit weiii

Perhatian serius kena kuterapkan lepas ini terhadap pemakanan semasa hamil bila dah kena buat BSP nih…tang manis2 jgn dok sedap sangat tanpa kawalan malahan nasi pun actually penyumbang besar juga dari search dan risik2 sana sini….juga suplement jangan diabaikan.

Biasanya kes GDM kalau berlarutan…jika masih tidak bersalin sebelum due date..kena induce utk kebaikan bayi dalam perut.

Harap2 untuk ku cukup la kali ini…tak sanggup berulangkali…tp dengar citer kena buat BSP lagi biasanya kalau dah terkena….yg penting lepas nih JAGA makanan..kena kontrol apa2 yg patut..AMALKAN PEMAKANAN SEBAIK YANG MUNGKIN…INSYA-ALLAH!!!














Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...